Σάββατο, 15 Μαΐου 2010

Διατροφή και αθλητική απόδοση

Νερό ηλεκτρολύτες και θερμορύθμηση. (1)

Το νερο είναι ενα διαυγές, άγευστο, άοσμο υγρό. Είναι μία μάλλον απλή ένωση, που αποτελείται απο δύο άτομα υδρογόνου και ένα άτομο οξυγόνου.

Αν ο άνθρωπος μπορεί να επιζήσει περίπου επτά ημέρες χωρίς νερό, σε ιδανικές συνθήκες,η ταχεία απώλεια του νερού του σώματος μεσω της αφυδάτωσης μπορει να αποβεί μοιραία σε σχετικά βραχύ χρονικό διαστημα.


Αν και το νερό επιτελεί έναν αριθμό διαφορετικών λειτουργιών στον ανθρώπινο οργανισμό, μια απο τις σπουδαιότερες ειδικά για τους αθλητές, είναι η ρύθμηση της θερμοκρασίας του σώματος.

Όταν το σώμα χάνει υγρά, απο οποιαδήποτε οδό, χάνει ταυτόχρονα και ηλεκτρολήτες (νάτριο-χλώριο-κάλιο) οι οποίοι εμπλέκονται σε αρκετές φυσιολογικές λειτουργίες, όπως η μυϊκή συστολή και το ισοζύγιο των υγρών.

Η κατάλληλη αναπλήρωση των υγρών είναι ααραίτητη τόσο για την υγεία, όσο και για την άθληση.

Οι ανάγκες σε νερό εξαρτώνται απο το σωματικό βάρος του ατόμου και ποικίλλουν στα διάφορα στάδια του κύκλου της ζωής. Υπο φυσιολογικές συνθήκες θερμοκρασίας περιβάλλοντος και σε φυσιολογικά επίπεδα φυσικής δραστηριότητας, χρειαζόμαστε καθημερινά περίπου 2800ml και 2000ml για άνδρες και γυναίκες αντίστοιχα.

Η υδατική ισορροπία διατηρείται εφ'οσον το αποβαλλόμενο νερό ισούται με το προσλαμβανόμενο. Μικρή ποσότητα νερού αποβάλλεται με τα κόπρανα και μέσω του εκπνεόμενου αέρα. Η άδηλος αναπνοή του δέρματος, μη ορατή διαδικασία, είναι σχεδόν καθαρό νερό και αντιστοιχεί περίπου στο 30% του αποβαλλόμενου καθημερινά νερού. Οι απώλειες νερού μέσω της άδηλου αναπνοής ή της εφίδρωσης μπορεί να αυξηθούν σημαντικά στην άσκηση ή σε θερμό περιβάλλον. Τα ούρα είναι βασική οδός απώλειας νερού. Η ποσότητα τους μπορει να αυξηθει με χρήση διουρητικών, στα οποία περιλαμβάνονται το αλκοόλ και η καφεϊήνη, ή με την χρήση δίαιτας με μεγάλες ποσότητες πρωτεϊνών, που παράγουν ουρία, η οποία πρέπει να αποβληθεί απο τους νεφρούς.

Δεν υπάρχουν σχόλια: